Waar het bereik van elektrische auto’s enkele jaren geleden nog vaak als problematisch werd ervaren, leveren nieuwe modellen steeds betere prestaties.
Business Insider bekeek de vooruitgang van de actieradius voor de Renault Zoe, de Nissan Leaf en de Tesla Model 3.
En we zetten daar drie nieuwe uitdagers tegenover die in 2021 op de markt komen.
Werd er vroeger nogal lacherig over stekkerauto’s gedaan omwille van hun karige bereik, dat is in de loop der jaren wel anders geworden. Goedkopere elektrische auto’s halen al snel een bereik van 200 kilometer en voor prijzen tussen de 40.000 euro en 80.000 euro kom je vaak al 300 tot 400 kilometer ver.
Maar hoe zit het met de toename van de actieradius van elektrische auto’s?
Business Insider Nederland nam drie modellen onder de loep die al wat langer op de markt zijn en vergelijkt de ontwikkeling per model in de afgelopen jaren. Hoe ver kwam je drie tot vier jaar geleden, hoe ver kom je nu? En hoeveel kilometers krijg je voor je geld?
We kijken hiervoor naar de Nissan Leaf, de Renault Zoe en de Tesla Model 3. Voor de specs wenden we ons tot actuele en historische gegevens van EV database. En we kijken natuurlijk ook met welke uitdagers deze modellen anno 2021 te maken hebben op de Nederlandse markt.
Renault Zoe - van 255 naar 315 km
Deze Franse hatchback verscheen in 2013 op de Nederlandse markt en schopte het in 2020 tot de best verkochte elektrische auto van Europa.
We vergelijken drie modellen met elkaar: de Zoe R90, de Zoe ZE50 R110 en de Zoe ZE50 R135.
Wat opvalt: waar je met de R90 gemiddeld 255 kilometer haalde, doen de latere modellen gemiddeld respectievelijk 315 kilometer en 310 kilometer op een volle accu, volgens schatting van EV Database op basis van de EVDB Real Range.
Helemaal opmerkelijk is dat je met de R110 pakweg 5 kilometer verder rijdt dan met de iets duurdere R135. Het verschil zit 'm in het vermogen.
De Fransen hebben bij de R135 duidelijk ingezet op pk onder de kap. De R135 heeft 136 pk versus de 109 pk van de R110. Hij trekt ook beduidend sneller op: van 0 tot 100 km/u kost de R135 9,5 seconden, de R110 doet er 11,4 seconden over.
Het prijsverschil heeft natuurlijk wel consequenties voor de actieradius die je krijgt per 1.000 euro van de aanschafprijs: bij de R135 is dat 8,7 kilometer, bij de R110 gaat het om 9,3 kilometer. Beide modellen zitten daarmee iets gunstiger wat betreft de verhouding tussen prijs en actieradius dan de R90, die op 7,8 kilometer per 1.000 euro kwam.
Wie is de uitdager?
En van wie gaat de Renault Zoe last krijgen als we kijken naar prijsklasse, actieradius en aantallen kilometers per 1.000 euro? De Volkswagen ID 3 Pro die naar verwachting in april dit jaar op de Nederlandse markt komt. Met een vanaf prijs van 35.000 euro, een gemiddelde actieradius van 350 kilometer (en dus 10 kilometer bereik per 1.000 euro) gaat de ID 3 Pro zeker de strijd aan met de Renault Zoe.
Nissan Leaf - van 170 naar 325 km
Voor wie het nog niet wist: Leaf staat niet voor blaadje, maar voor Leading, Environmentally friendly, Affordable, Family Car. Noem dat maar eens niet creatief!
Het eerste model was een vijfdeurs hatchback met een accu van 24 kWh en verscheen in 2011 op de Nederlandse markt. Een oudgediende uit Japan dus. Had dit eerste model een bereik van 100 kilometer met een volle accu, tegenwoordig haal je het drievoudige.
We vergelijken de Nissan Leaf 30 kWh, Nissan Leaf en Nissan Leaf ePlus met elkaar en zien alles netjes oplopen: vanaf prijs, bereik, accuvermogen, en actieradius.
Qua accu heeft Nissan het bruikbare vermogen verdubbeld, als je kijkt naar het verschil tussen de Nissan Leaf 30kWh en de Leaf ePlus, alsof ze het erom doen.
Ook het bereik is navenant vergroot, kocht je in september 2015 de Leaf 30kWh, dan kwam je daar gemiddeld 170 kilometer ver mee; kocht je vier jaar later de Leaf ePlus, dan toucheerde je de 325 kilometer. Waarmee je overigens nog steeds niet vanuit Vaals in Eemshaven terechtkomt, want dat is nog altijd 398 kilometer.
Ook qua vanaf prijs loopt de Leaf trapsgewijs omhoog: van 33.590 euro, via 34.996 euro naar 41.940 euro.
Aantallen kilometers per 1.000 euro van de aanschafprijs? Dat wint de Nissan Leaf ePlus met 7,7 kilometer per duizend euro van zijn twee voorgangers. Maar dat mag ook wel met een vanaf prijs van meer dan 40 mille.
Wie is de uitdager?
En voor wie moet Nissan beducht zijn? Alweer een Volkswagen, alweer de ID 3, maar ditmaal de Volkswagen ID 3 Pro S die naar verwachting in mei dit jaar op de Nederlandse markt komt.
De specs van deze Duitser zijn volgens EV Database een gemiddelde actieradius van 450 kilometer en een vanaf prijs van 43.000 euro. Het bereik per 1.000 euro van de aankoopprijs komt daarmee op 10,5 kilometer.
Tesla Model 3 - van 310 naar 460 km
Ook hier vergelijken we drie in Nederland verkrijgbare modellen: de Tesla Model 3 Standard Range Plus, de Long Range Performance en de Long Range Dual Motor.
In dit geval is de beste vergelijking die tussen twee verschillende versies van de bovengenoemde drie varianten. Tesla heeft namelijk sinds november 2020 verbeterde versies op de markt gebracht van zowel de Standard Range Plus, de Long Range Performance en de Long Range Dual Motor.
Dat is te zien in onderstaande tabellen:
Het valt hier meteen op dat de versies die sinds november 2020 verkrijgbaar zijn, iets lager zijn geprijsd en een hoger bereik bieden.
Zo komt de oudere versie van de Standard Range Plus met een vanafprijs van 49.995 euro op een door EV Database geschat gemiddeld bereik van 310 kilometer, terwijl de nieuwere versie voor 2.000 euro minder 335 kilometer ver komt. Het aantal kilometers bereik dat je krijg per duizend euro gaat hiermee duidelijk vooruit.
Hetzelfde geldt voor de Long Range Performance en de Long Range Dual Motor.
Wie is de uitdager?
En voor wie moet Elon Musk bezorgd over de schouder kijken? Voor de Tesla Model 3 Long Range Dual Motor en de Long Range Performance geldt de Ford Mustang Mach-E ER RWD als een belangrijke uitdager. En wel hierom: de Ford Mustang rij je vanaf 58.075 euro en daarvoor krijg je een actieradius van 440 kilometer, ofwel per 1.000 euro 7,5 kilometer.
De Long Range Dual Motor scoort nog iets beter dan deze elektrische Ford Mustang, maar die lijkt op bereik iets aantrekkelijker dan de Long Range Performance in verhouding tot de prijs.
LEES OOK: Bij elektrische auto’s zorgt koud winterweer voor een fors lager bereik – zo groot is het verschil in actieradius bij 35 nieuwe modellen